Stanisław Radwan. Muzyka teatralna i filmowa

Płyta Stanisław Radwan. Muzyka teatralna i filmowa

 

Nagrania piętnastu kompozycji, napisanych przez Stanisława Radwana do sztuk teatralnych i filmu, znalazły się na wyjątkowym albumie, zatytułowanym Stanisław Radwan. Muzyka teatralna i filmowa, wydanym przez Krakowskie Forum Kultury oraz wytwórnię DUX. Premiera płyty, inaugurującej serię pt. Muzyczny ślad Krakowa, odbędzie się już 17 grudnia 2018 roku podczas koncertu muzyki Stanisława Radwana w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.

Na płycie znalazły się niezwykłe dzieła, skomponowane przez Mistrza do znanych widowisk teatralnych oraz filmu, m.in. utwory ze spektakli Malte w reżyserii Krystiana Lupy, Spis cudzołożnic w reżyserii Jerzego Stuhra, czy Kasia z Heilbronnu w reżyserii Jerzego Jarockiego. W nagraniach udział wzięła Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Rafała Jacka Delekty.

Serdecznie zapraszamy do przesłuchania najnowszego albumu z muzyką Stanisława Radwana. Jesteśmy pewni, że Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty zabierze słuchaczy w muzyczną podróż, podczas której odkryją oni magię teatru i dadzą się porwać melodiom znanym ze spektakli i filmu. Ta muzyka potrafi przekazać więcej niż obraz czy słowo…

Utwory na płycie:

  1. Engel sucht Flügel (reżyseria Marek Gierszał)
  2. Pieśni nad pieśniami (Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Sa­ragossie, reżyseria Tadeusz Bradecki)
  3. Bloomusalem (wg Ulissesa Jamesa Joyce’a, reżyseria Jerzy Grzegorzewski)
  4. Funerale – suita

(Jan Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie, reżyseria Tadeusz Bradecki;

Juliusz Słowacki, Kordian, reżyseria Jan Englert;

Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa, reżyseria Jerzy Grzegorzewski;

Juliusz Słowacki, Fantazy, reżyseria Tadeusz Bradecki;

Witold Gombrowicz, Ślub, reżyseria Jerzy Jarocki)

  1. Rilke (Rainer Maria Rilke, Malte, reżyseria Krystian Lupa)
  2. Fanfary (William Szekspir, Hamlet, reżyseria Andrzej Wajda)
  3. Spis cudzołożnic (reżyseria Jerzy Stuhr)
  4. Sinfonietta teatrale (Bruno Schulz, Republika marzeń, reżyseria Rudolf Zioło)
  5. Hiob (Rainer Maria Rilke, Malte, reżyseria Krystian Lupa)
  6. Et cetera (Witold Gombrowicz, Operetka, reżyseria Jerzy Grzegorzewski)
  7. Szklane domy (Stefan Żeromski, Sen o bezgrzesznej, reżyseria Jerzy Jarocki)
  8. Wszystko dobre (William Szekspir, Wszystko dobre, co się dobrze kończy, reżyseria Konrad Swinarski)
  9. Kasia z Heilbronnu (Heinrich von Kleist, Kasia z Heilbronnu, reżyseria Jerzy Jarocki)
  10. Wujaszek Wania (Antoni Czechow, Wujaszek Wania, reżyseria Jerzy Grzegorzewski)
  11. Z biegiem lat (Z biegiem lat, z biegiem dni, reżyseria Andrzej Wajda)

MUZYCZNY ŚLAD KRAKOWA to seria nagrań muzyki teatralnej i filmowej wybitnych twórców z miasta pełnego teatrów, pisarzy, aktorów, reżyserów i kompozytorów. Muzyka teatralna w Polsce jest swoistym fenomenem. Z jednej strony prawie każdy polski kompozytor napisał choćby jedną partyturę na potrzeby spektaklu, wielu twórców oddało się tej dziedzinie w całości, muzyka ta jest nagradzana i wyróżniania, a z drugiej strony nie istnieje w obiegu koncertowym, wydawniczym czy nagraniowym, w odróżnieniu od muzyki filmowej. Seria ta będzie wypełnieniem luki w dokumentacji polskiego teatru. Dzięki temu muzyka ta uzyska autonomiczny charakter, zwiększy się dostęp do jej nagrań, a dla widzów spektakli teatralnych pojawi się dodatkowa forma uczestnictwa w obiegu kultury na wzór nagrań muzyki filmowej.

 

STANISŁAW RADWAN jest jednym z najbardziej znanych i cenionych kompozytorów muzyki teatralnej i filmowej. Stworzył ponad dwieście partytur na zaproszenie najważniejszych polskich reżyserów i wszystkich wiodących teatrów w Polsce.

Współpracował z teatrami w Krakowie (Stary Teatr, Teatr Rozmaitości, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Teatr STU, Teatr Ludowy, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego), Warszawie (Teatr Narodowy, Teatr Dramatyczny, Teatr Studio, Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza, Teatr Powszechny, Teatr Współczesny), Częstochowie (Teatr im. Adama Mickiewicza), Katowicach (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego), Łodzi (Teatr im. Stefana Jaracza, Teatr Nowy), Gdańsku (Teatr Wybrzeże), Wrocławiu (Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Teatr Polski), Kaliszu (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego), Lublinie (Teatr im. Juliusza Osterwy, Teatr im. Hansa Christiana Andersena), Sosnowcu (Teatr Zagłębia), Zakopanem (Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza), Poznaniu (Teatr Nowy), Gdyni (Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej) i Szczecinie (Teatr Polski).

W latach 1960 – 1975 współpracował z kabaretem „Piwnica pod Baranami”. Jednocześnie, w latach 1963 – 1966, był kierownikiem muzycznym Teatru Rozmaitości w Krakowie, a w latach 1974 – 1976 – Teatru Ateneum w Warszawie. W roku 1977 związał się na stałe, jako konsultant muzyczny, ze Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. W latach od 1980 do 1990 pełnił funkcję dyrektora tej sceny. Od 1997 roku związany jest z Teatrem Narodowym w Warszawie.

Tworzył muzykę dla spektakli teatralnych i Teatru Telewizji oraz filmów dokumentalnych i fabularnych, realizowanych między innymi z Zygmuntem Hübnerem, Konradem Swinarskim, Jerzym Jarockim, Jerzym Grzegorzewskim, Andrzejem Wajdą, Jerzym Stuhrem, Janem Englertem, Krystianem Lupą.

Jest laureatem wszystkich możliwych nagród za muzykę teatralną w Polsce.

Studiował grę na fortepianie w klasie Ludwika Stefańskiego i kompozycję pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił w 1967 roku podczas kursów prowadzonych przez Pierre’a Schaeffera oraz Oliviera Messiaena w Paryżu.

Jest wykładowcą Akademii Sztuk Teatralnych i naucza przedmiotu Wyobraźnia muzyczna na specjalności wokalno-aktorskiej na Wydziale Aktorskim.

Zagrał w filmie Girl Guide w reżyserii Juliusza Machulskiego oraz w Rysie Michała Rosy.

 

RAFAŁ JACEK DELEKTA ukończył studia w 1981 roku w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Doskonalił się na kursach pod kierunkiem prof. Laszlo Somoghyi i Helmutha Rillinga. Specjalizuje się w muzyce wokalno-instrumentalnej i wszelkich formach teatru muzycznego. Przygotował 30 własnych premier w repertuarze od Pergolesiego i Mozarta, poprzez Verdiego i Pucciniego, a na Webberze czy Larssonie skończywszy. Prowadzi ożywioną działalność koncertową z orkiestrami w Polsce i za granicą. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

ORKIESTRA AKADEMII BEETHOVENOWSKIEJ to jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najzdolniejsi studenci oraz absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk.

***

Płytę kupić można 17 grudnia 2018 roku podczas koncertu muzyki Stanisława Radwana w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (ul. Straszewskiego 22) oraz na stronie DUX http://www.dux.pl/radwan-muzyka-teatralna-i-filmowa.html

***

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

Nagrania zrealizowano w studiu widowisk artystycznych S3 TVP Kraków w dniach 15 – 16 października 2018 roku.

Wydawcy: Krakowskie Forum Kultury i DUX Recording Producers

Patronat medialny: RMF Classic, Fundacja Pomoc dla Kultury

KFK CD 0001

DUX 1535

Social media
Szukaj...
Skip to content