African Mood – wystawa malarstwa Iwy Kruczkowskiej-Król i Anny Poduszyńskiej

Wystawa czynna: 9 – 16 czerwca 2021 roku, dni robocze, godz. 10:00 – 17:00
Krakowskie Forum Kultury, ul. Mikołajska 2, Sala z Widokiem

Z przyczyn technicznych, dnia 9 czerwca wystawa dostępna będzie dla zwiedzających od godziny 13:00.

 

Ekspozycja jest owocem podróży do Afryki oraz spotkań z naturą, ludźmi, ich kulturą i zwyczajami, obserwowanymi w codziennym życiu, stanowiącymi dla obu artystek fascynujące źródło inspiracji. Kolorystyka i przedstawienia postaci skupione są na przekazaniu nastroju i niezwykłości chwili, w której autorki wystawy postanowiły się zatrzymać.

Komentarz do obrazów Anny Poduszyńskiej: Elżbieta Wiejaczka

Iwa Kruczkowska-Król – absolwentka Krakowskiej ASP. Dyplom w 2004 roku z malarstwa sztalugowego w pracowni prof. Jacka Waltosia z aneksem z tkaniny unikatowej u prof. Lilli Kulki. Dyplom z specjalności scenografia pod kierunkiem prof. Krystyny Zachwatowicz-Wajda w 2004 roku. W latach 2011–2012 studia podyplomowe na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Politechniki Śląskiej w Gliwicach. W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od tego samego roku jest pracownikiem Wydziały Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. W latach od 2010 do 2014 Członek Zarządu Okręgu Krakowskiego ZPAP, od roku 2014 do 2018 Członek Zarządu Głównego ZPAP.

Zorganizowała ponad 20 wystaw indywidualnych i uczestniczyła w ponad 200 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, często będąc kuratorem tych wystaw. Wielokrotnie nagradzana i wyróżniana podczas konkursów malarskich i honorowana stypendiami twórczymi Miasta Krakowa oraz Marszałka Województwa Śląskiego. Brała udział w wielu pobytach rezydencjalnych, plenerach oraz wystawach (np. w Japonii, USA, Francji, Niemczech, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Rosji, Ukrainie, Bułgarii, Litwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Holandii, Belgii, Indiach, Rumunii, Gruzji, Szwajcarii). Zajmuje się malarstwem, scenografią, tkaniną unikatową i edukacją artystyczną.

Anna Poduszyńska – malarka, rysowniczka, pedagożka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom z malarstwa w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka oraz aneks z rysunku w pracowni prof. Jacka Gaja w 2005 roku). Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (w 2020 roku uzyskała tytułu doktora, promotor prof. Jan Bujnowski). Autorka cykli malarskich: Barwy ochronne, Nyarnam. Córka Jeziora, Pustki-pełnie, O-tworzenie. Okazjonalnie zajmuje się także formami przestrzennymi, fotografią oraz filmem.

 

Komentarz do obrazów Anny Poduszyńskiej

Autor: Elżbieta Wiejaczka

„Masajowie”

Masajowie to grupa etniczna zamieszkująca południową Kenię i północną Tanzanię. Spośród innych mieszkańców Afryki Wschodniej wyróżniają się między innymi strojem i ozdobami. Znani są jako lud pasterski, ale obecnie zwierzęta przestają być najważniejszych źródłem wsparcia ich rodzin. Wielu z nich od kilku dziesięcioleci wyjeżdża do miejsc turystycznych (na wybrzeże Kenii, Tanzanii oraz na Zanzibar), żeby zarabiać na życie. Mężczyźni najczęściej pracują jako ochroniarze w hotelach (jak kiedyś Isaya na Zanzibarze) albo sprzedawcy pamiątek; kobiety zwykle wykonują ozdoby na sprzedaż. Jeszcze niedawno Masajowie uważali, że dzieci powinny przede wszystkim zajmować się zwierzętami; obecnie, zwłaszcza osoby wyjeżdżające w poszukiwaniu pracy, podkreślają wartość edukacji.

Obraz pt. „Isaya”, Anna Poduszyńska

Isaya komentuje swój wizerunek: „Wtedy bardzo lubiłem tańczyć i grać w piłkę na plaży. Kiedy mnie o coś pytałaś, było mi ciężko odpowiedzieć, bo mój angielski był słaby. Łatwo mi było zdenerwować się na ludzi Suahili za ich zachowanie. Teraz wiem jak z nimi rozmawiać. Kiedy mnie denerwują, mówię: Nie jestem osobą, z którą można w taki sposób żartować, przestań. Wtedy nie tłumaczyłem im za dużo, bo mój suahili* też był kiepski, więc jeśli kontynuowali, dochodziło do bójki”.

* Suahili jest jednym z dwóch języków urzędowych Tanzanii (obok angielskiego). Masajowie posługują się językiem Maa.

Isaya nosi długie włosy (do własnych ma doplecione bawełniane warkoczyki), a w uszach „złote” trójkąty, które wyciął z opakowań po perfumach. Opowiada o swoim życiu powoli, wyłuszcza zachodzące w społeczności Masajów zmiany. Od niego dowiaduję się na przykład, że nie trzeba już zabijać lwa, żeby stać się mężczyzną. Dopiero kilka lat po naszym pierwszym spotkaniu Isaya opowie mi o swoim trudnym dzieciństwie i o tym, że do chrztu przystąpił dwa razy.

Obraz pt. „Marima, żona Isayi”, Anna Poduszyńska

Marima ma około szesnastu lat, niedawno wyszła za Isayę. Jej głowę ozdabia emusitai elukunya, a szyję pas esurutiai, zakładany z okazji ślubu. Jest przestraszona, ponieważ dopiero co weszła do nowej rodziny. Isaya to dla niej niemal obcy człowiek – o tym małżeństwie zadecydowali jej rodzice. W tej trudnej sytuacji dziewczyna ma jednak sporo szczęścia: w przeciwieństwie do wielu dziewcząt, które po ślubie wyjeżdżają daleko od domu, Marima poślubiła sąsiada.

Obraz pt. „Isaya”, Anna Poduszyńska

Isaya idzie do wioski, w której może naładować telefon komórkowy i zrobić zakupy. Droga zajmuje mu ponad godzinę. Mężczyzna kupuje mąkę na ugali*, herbatę i cukier, czasem ryż i chleb tostowy. Kilka lat później rzadko przemierza tę trasę pieszo. Najczęściej dzwoni po motocyklową taksówkę, która zawozi go do wioski.

* Posiłek przygotowywany z wody i najczęściej mąki kukurydzianej, podobny do włoskiej polenty.

 

 

Wstęp wolny.

Liczba miejsc ograniczona.

 

Podczas wydarzenia obowiązują zasady bezpieczeństwa sanitarnego (m.in. limit osób, obowiązek zasłaniania ust i nosa, dystans społeczny, dezynfekcja rąk).

Regulaminy oraz zasady uczestnictwa w zajęciach, warsztatach i innych aktywnościach kulturalnych dostępne są tutaj: http://krakowskieforum.pl/regulaminy

Data

czerwiec 09 2021 - czerwiec 16 2021

Czas

10:00 - 17:00

Lokalizacja

Krakowskie Forum Kultury
ul. Mikołajska 2
Kategoria
Krakowskie Forum Kultury

Organizator

Krakowskie Forum Kultury
Szukaj...
Skip to content