Krakowskie Forum Kultury i Stowarzyszenie Artystów i Sympatyków Piwnicy pod Baranami z dumą prezentują zapis koncertu Piwniczne Anioły, niekwestionowanego przeboju w programie kultowego kabaretu, w innowacyjnej technologii 360°. Widzowie będą mogli swobodnie rozglądać się w wirtualnej przestrzeni legendarnej piwnicy, aktywnie współtworząc w ten sposób przekaz wizualny.
Koncert możecie, Państwo, usłyszeć i zobaczyć tutaj.
Zachęcamy także do zapoznania się z osobistymi wypowiedziami Piwniczan towarzyszącymi temu wydarzeniu tutaj.
„Wieczorami na połach swego złocistego szlafroka jak na skrzydłach unosi się Piotr nad Krakowem, a przelatujące obok chagallowskie krowy pozdrawiają go z szacunkiem: – Dobry wieczór, Piotrze! Przedstawienie w Piwnicy jest zdarzeniem magicznym, a rytuał tych obrzędów zależy do ilości siarki w powietrzu, od piękności kobiet i szaleństwa mężczyzn – pisała Agnieszka Osiecka. W naszym koncercie piosenki piwnicznych kompozytorów szybują w piwnicznej przestrzeni, uwalniają w nas radość, dają nam nowe siły i rozjaśniają nasz świat, w którym coraz ważniejsze się stają piękno i wrażliwość”.
Anioły sfrunęły do Piwnicy pod Baranami z sufitu w mieszkaniu Janiny Garyckiej; występowały jako Czarny (Ewa Demarczyk), Biały (Anna Szałapak) i Miedzianowłosy (Dorota Ślęzak); gościły podczas wielu wystaw (ostatnio Marty Sokół); „anielskie, upadłe, ludzkie, wszelakie” – wg słów Kamili Klimczak – są wciąż obecne w tekstach wierszy i pieśni. Inna z Piwnicznych artystek, Tamara Kalinowska, przypominając zdanie Piotra Skrzyneckiego, współzałożyciela kabaretu, że jeżeli dzieło jest udane, to na pewno rękę autora prowadziły anioły, dodaje, iż nie mamy dowodów, że jest inaczej. Zarejestrowany koncert dostarcza zaś wielu dowodów, że anioły maczały w nim palce.
Skąd pomysł, by utrwalić jeden z koncertów w technologii 360°, angażującej odbiorcę w sposób dotąd wymagający bezpośredniej obecności, wyjaśnia Bogdan Micek, dyrektor kabaretu: „Mimo że już blisko siedemdziesięcioletnia, Piwnica pod Baranami bez obaw sięga po nowe technologie. Wykorzystujemy multimedia (zarówno fotografie, grafiki, jak i specjalnie przygotowywane animacje) w charakterze scenografii do koncertów granych w największych polskich salach. Realizujemy rejestracje koncertów, wydarzeń i solowych recitali, a udostępniając je na naszej stronie i kanale YouTube, spełniamy oczekiwania wielbicieli Piwnicy, którzy nie mogą nas odwiedzić”. A jak mówi Kamila Klimczak, do legendarnego kabaretu przychodzi się po to, czego nigdzie indziej znaleźć nie można.
Kamery rejestrujące obraz wokół własnej osi poszerzają pole widzenia odbiorcy do pełnych 360° i pozwalając mu swobodnie rozglądać się dookoła, stawiają go w centrum wydarzeń, tym bardziej że sam widz decyduje o wyborze kadru. Innowacyjna rejestracja Piwnicznych Aniołów zaspokaja więc ciekawość miłośników, którym wizytę w kabarecie utrudnia ograniczona dostępność architektoniczna Piwnicy pod Baranami.
Wśród prezentowanych utworów znalazły się kompozycje m.in. Krzysztofa Komedy, Zygmunta Koniecznego, Seweryna Krajewskiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Andrzeja Zaryckiego i Jacka Zielińskiego, a wyśpiewana została poezja m.in. Wiesława Dymnego, Konstantego I. Gałczyńskiego, Ewy Lipskiej, Agnieszki Osieckiej i Michała Zabłockiego. Cztery pokolenia artystów Piwnicy, z których każdy – jak mówi dyrektor – jest aniołem, reprezentują: Beata Czernecka, Tamara Kalinowska, Kamila Klimczak, Agata Półtorak (skrzypce), Agata Ślazyk, Dorota Ślęzak, Ewa Wnuk-Krzyżanowska, Michał Chytrzyński (skrzypce), Rafał Jędrzejczyk, Tomasz Kmiecik (fortepian), Adrian Konarski (fortepian), Paweł Kuźmicz (gitara basowa), Tadeusz Kwinta, Jerzy Odrowąż-Wysocki (gitara akustyczna), Paweł Pierzchała (fortepian), Leszek Wójtowicz i Jakub Zuckerman.
Nagranie zrealizowane w ramach przedsięwzięcia pn. „360˚ z Piwnicą Pod Baranami”, współfinansowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – inwestycja A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju".