Kalendarz Wydarzeń
Kalendarz wydarzeń
XIX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL ZADUSZKI ORGANOWE IM. PROF. JANA JARGONIA
9 listopada 2022 (środa), godz. 19.00
Kościół Świętego Krzyża, ul. Świętego Krzyża 23
Koncert finałowy
Veronika Miecznikowska (Mannheim/Niemcy) – skrzypce
Tytus Miecznikowski (Lugano/Szwajcaria) – wiolonczela
Marcin Szelest (Kraków) – organy
PROGRAM
Johann Adam Reincken (1643-1722)
Praeludium in G
Holländische Nachtigall
Toccata in g
Zoltán Kodály (1882-1967)
Duet d-moll na skrzypce i wiolonczelę op. 7
I. Allegro serioso, non troppo
II. Adagio. Andante
III. Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto
Johann Kuhnau (1660-1722)
Praeludium in G
Praeludium in d (Neuer Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)
Sonata aus dem B (Neuer Clavier Übung Andrer Theil, Lipsk 1695)
Praeludium alla breve
Veronika Miecznikowska – urodziła się w 2000 roku w Bazylei. Pierwsze lekcje skrzypiec pobierała w wieku pięciu lat u Anny Paraschiv w Turynie. W 2007 roku została uczennicą Anny Modesti w Konserwatorium Szwajcarii Włoskiej w Lugano, zaś w roku 2014 została koncertmistrzem Orkiestry Młodzieżowej Szwajcarii Włoskiej (Orchestra Giovanile della Svizzera Italiana). Rok później rozpoczęła dodatkowe lekcje u włoskiego artysty i pedagoga Marco Rizzi w konserwatorium w Mannheim. Od 2019 roku kontynuuje studia u Marco Rizzi w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych w Mannheim.
Wygrywała nagrody na wielu narodowych i międzynarodowych konkursach, między innymi konkursie Premio Crescendo we Florencji (pierwsza nagroda w r2013 r.) i Szwajcarskim Konkursie Młodzieżowym (pierwsze nagrody w 2014 i 2016 r.). Występuje również w różnych formacjach zespołów kameralnych od duetu po oktet, między innymi z kwartetem Consonante, w Szwajcarii, we Włoszech i w Niemczech. Jako solistka zaprezentowała swój pierwszy recital w Castello Sforzesco w Mediolanie w 2015 roku, a w 2016 roku wykonała premierę Suity na skrzypce i orkiestrę Fabia Arnaboldi w Kislowodsku z Orkiestrą filharmoniczną północnego Kaukazu i dyrygentem Piotrem Nikiforowem. W czerwcu 2021 roku wystąpiła z Orkiestrą Włoskiej Szwajcarii oraz w listopadzie 2021 roku z Orkiestrą Kameralną Elektoratu Palatynatu (Kurpfälzisches Kammerorchester) na gali poświęconej W.A. Mozartowi, gdzie za wykonanie koncertu skrzypcowego otrzymała Mozart Preis. W czerwcu 2022 roku uzyskała II nagrodę na Konkursie Interpretacji Muzycznej w Lozannie. Gra na skrzypcach przypisywanych Michaelowi Platnerowi, które są jej wypożyczone przez Panią Melanie Magnani.
Tytus Miecznikowski – urodzony w rodzinie znanych krakowskich artystów plastyków, w wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach. Jako solista i kameralista występuje od 8 roku życia. W 1976 roku, jako uczeń Czesławy Klimczyk, został laureatem I nagrody Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. H. Wieniawskiego w Lublinie, w 1978 roku – zwycięzcą Concerto Competition w Interlochen (Stany Zjednoczone). W 1980 roku zaczął grać na wiolonczeli pod kierunkiem Krzysztofa Okonia i dwa lata później zdobył I nagrodę z wyróżnieniem na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Wiolonczelistów. Następnie ukończył studia u Miklosa Perenyi na Akademii Muzycznej Ferenca Liszta w Budapeszcie i później w konserwatorium w Bernie u Waltera Grimmera i Johannesa Bühlera. W 1986 roku otrzymał nagrodę m. Krakowa w dziedzinie muzyki.
W latach 1988-1990 wiele podróżował jako wiolonczelista-solista niemieckiej orkiestry kameralnej we Frankfurcie nad Menem, wykonując repertuar tradycyjny i nowoczesny w licznych domach koncertowych Europy: w ramach jednego tournée prezentował m.in. premierę Notturno na wiolonczelę i orkiestrę Helmuta Lachenmanna (Frankfurt, Monachium a także Moskwa, Leningrad, Ryga, Wilno). Wykonywał również premiery zadedykowanych mu kompozycji Concerto per Archi II oraz Ornifania Zbigniewa Bujarskiego. Występował w ramach niemieckiego programu ministerialnego „Muzyka Współczesna RFN w Rosji”, na Warszawskiej Jesieni, na festiwalu „Polska Kultura” organizowanym przez rząd Badenii-Wirtembergii, na festiwalach na zamku królewskim w Gödöllö oraz w Keszthely na Wegrzech, na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk w St. Gallen, w „Ledra Soloists” na Cyprze i na „Longlake Festival” w Lugano. Nagrywał również dla rozgłośni radiowych DRS, Südwestfunk oraz Magyar Radio. Od wielu lat regularnie grywa dla stowarzyszenia „frisch gestrichen” w Bazylei. W tych ramach zagrał m.in. premiery Belenos (kompozycja: Martin Metzger, fotografia: Beat Ernst, 2009), A stone in my shoe (Art Clay, 2009), sonaty na wiolonczelę i fortepian (Beat Schönegg, 2012), Konzert für zwei Violoncelli und eine Bratsche (Beat Schönegg, 2013) i Saitentänze (Martin Metzger, 2013), Largo na altówkę i dwie wiolonczele Zbigniewa Bujarskiego (2013, premiera szwajcarska) oraz Histoire na na wiolonczelę i fortepian (Artemis Aifotiti, 2015).
W 1994 roku nagrał na płyty m.in. suity wiolonczelowe J.S. Bacha, ponownie edytowane w roku 2010 wraz z nagraniem sonat gambowych J.S. Bacha (z Martą Gulyas) i nagraniem muzyki kameralnej XX wieku. W 2014 roku ukazała się, nagrana w duecie z Hansheinzem Schneebergerem, płyta CD+DVD z sonatą M. Ravela i sonatiną A. Honeggera na skrzypce i wiolonczelę.
Marcin Szelest – ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w The Boston Conservatory. Jest laureatem I nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. Występuje jako solista i kameralista, w tym z licznymi zespołami instrumentów historycznych (m.in. Concerto Palatino, The Bach Ensemble, Vasa Consort, Weser Renaissance Bremen, Wrocławska Orkiestra Barokowa). Nagrywał dla wytwórni Accent, CD Accord, Claves, cpo, Motette i Musicon.
Marcin Szelest jest profesorem organów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi też kursy mistrzowskie w ramach Europäisches Hanse-Ensemble w Lubece oraz Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Jego praca habilitacyjna Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia (2007) została wyróżniona nagrodą Prezesa Rady Ministrów. Opublikował m.in. edycje dzieł wszystkich Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (2015) i Adama Jarzębskiego (2021) oraz tabulatur braniewsko-oliwskich (2021). Jest również członkiem Rady Naukowej serii wydawniczej „Fontes Musicae in Polonia” oraz dyrektorem artystycznym Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej.
Festiwal objęty został Honorowymi Patronatami: Prof. dr. hab. Jacka Majchrowskiego Prezydenta Miasta Krakowa, Jego Ekscelencji Ks. Prof. Marka Jędraszewskiego Metropolity Krakowskiego oraz Jego Magnificencji Prof. dr. hab. Wojciecha Widłaka Rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Organizatorzy Festiwalu: Krakowskie Forum Kultury, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Dzielnica I – Stare Miasto.
Patronat medialny: Radio Kraków, TVP3 Kraków, kraków.pl
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.
Więcej informacji znaleźć można na stronach: www.krakowskieforum.pl, www.zaduszkiorganowe.pl oraz na Facebooku: www.facebook.com/krakowskieforum/
Lokalizacja
ul. Mikołajska 2